fredag 14 mars 2014

Liljevalchs konsthall

Det första verket jag tänker skriva om är ''Jag är inte beroende'' som är skapad av Romina Zomegnan.

Det är smartphone förpackningar som har varningsskyltar man ofta ser på cigarettpacket.
Med det här verket så har hon valt att kritisera hur samhället är så beroende utav sina telefoner och hur det påverkar oss. Hon menar på att de fördummar också och förminskar våran sociala förmåga bland annat. Jag valde det här verket för jag tycker det är intressant hur hon jämför teknologi med farliga droger och hennes verk var ganska provocerande och väckte tankar hos mig. Jag tycker hon har en poäng med det hon säger med sitt verk, men jag tycker också att hon överdriver en del. Men man brukar ju överdriva med konst så jag tror att hon överdrev lite grann med flit.

Det andra verket jag har valt att skriva om är ''Vår tids Babels torn'' eller ''De som tror på tillväxt'' som är skapad av Peder Gowenius.




Det är en skulptur som är gjord i lera som föreställer ett högt torn gjort av lådor. Det är bara män som klättrar och bygger på tornet sen är det en kvinna som står nedanför med barn och tittar på. Männen bara fortsätter att bygga på utan att bygga någon stadig grund så att det ser ut som att tornet kommer falla omkull vilken sekund som helst. Det här verket symboliserar alltså vårt samhälle. Att det i princip bara är män som är politiker och bestämmer över samhället och bara kommer med nya idéer för att förbättra samhället men skapar liksom ingen stadig grund för samhället att stå på, vilket alltså blir ett väldigt bräckligt samhälle, och kvinnorna får inte vara med utan står bara och tittar på när allt går åt helvete, För de ska ju bara ta hand om barnen inte styra ett samhälle. Jag valde att skriva om det här verket för det är något jag håller med budskapet och relaterar till det. Jag tycker det är helt sjukt att det bara är män som styr samhället och jag tror att samhället skulle bli mycket bättre om fler kvinnor fick vara med och bestämma.

Det tredje verket jag har valt att skriva om är ''BeveRage'' som är skapad av Patrik Blomqvist.



Verket föreställer ett glas med en spricka i sig, men om man kollar noga så kan man urskilja två ansikten i sprickan som skriker på varandra. Det här verket symboliserar alltså hur alkohol kan påverka oss och våra relationer med andra på ett negativt sätt. Jag valde det här verket för precis som med det första verket så väckte det tankar och var väldigt iögonfallande.

Något de här tre verken jag har valt har gemensamt är att alla tre konstnärerna har valt att kritisera något med sina verk. De två första valde att kritisera hur samhället på olika sätt. Den första mera hur vi individer beter oss i samhället och den andra hur samhället är uppbyggt. Medans den tredje har valt att kritisera hur alkohol kan påverka vårt beteende, vilket kan leda till stora konsekvenser. Alltså har det första verket och det tredje verket också något gemensamt, det kritiserar hur vi beter oss.
En anledning till att jag valde just dessa tre verk är för att jag gillar konst med budskap, speciellt om det är budskap jag håller med om eller kan relatera till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar